Lesson 4


CLASE 4. Entonación – Intonation. Gramática

Synalepha

Sounding like a disease, the word synalepha means that two vowels merge at the juncture of words. Any two by-standing vowels merge into one: either one of the vowels is omitted, or a diphthong appears:

Ana abre = Ana_abre [an`abre] – Ana opens (the door)
Hay agua = Hay_agua [a`jagwa] – We`ve got water

A diphthong also appears when the conjunction y ("and") is next to a vowel:

Ana y Elena = Ana y_Elena [`ana je`lena]

Synalepha is a foe of all Spanish learners: it makes the word boundary unrecognizable, and the speech incomprehensible. To learn to hear words in the speech, one should learn to read them correctly, just like the Spanish.

  • 1. Read these examples after the speaker, as if every phrase were a single word:
  • Este es Miguel. Esta es Ana.

    ¿Está aquí? ¿Viene Enrique? ¿La has visto?

    Llama a Alba. Me he equivocado. Ya ha abierto.

    Paco y Ana. Ana y Olga. Cierra y abre.


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    Intonation

    Spanish intonation is quite boring: all the sentences are pronounced almost on one pitch.

    The intonation of an affirmative sentence is quite plain: the pitch moves slightly up on the first stressed syllable and is maintained until the end of the sentence, going down only after the last stressed syllable.

    The enumeration intonation is different: the pitch goes up on the last stressed syllable and goes down on the unstressed syllable before every comma:

    The Spanish are often said to speak very quickly, like shooting a rifle. They speak “in short bursts”: they “burst” a short phrase, remain quiet for a second, then goes another burst. Try to acquire this trait from start: in your thought read or form a syntagm (meaningful part of the phrase), “burst” it out, then think about the rest of the sentence.

  • 2. Listen and repeat:
  • Me llamo Julia.
    Me llamo Julia y tengo los ojos azules.
    Me llamo Julia y tengo los ojos azules y el pelo castaño.

    Paco va a venir.
    Paco va a venir mañana.
    Paco va a venir mañana por la tarde-noche.
    Paco va a venir mañana quince de octubre por la tarde-noche.

    Quería reservarla.
    Quería reservar una habitación.
    Quería reservar una habitación para dos personas.
    Quería reservar una habitación para dos personas para el veinte de diciembre.

    Hay queso, carne, pescado y fruta.
    Me gusta Italia, Francia, Inglaterra, Alemania, Japón, Canadá y Estados Unidos.
    Es majo, divertido, alegre, simpático y muy guapo.
    Vuelvo a casa, hago los deberes, preparo la cena, ceno con mi madre, veo la tele y me acuesto.


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    Intonation of questions and explamations

    In Yes/No questions the pitch quickly goes up on the first stressed syllable, then gradually goes down, then raises considerably on the last post-tonic syllables.

    Wh-questions are made by a similar pattern: the pitch suddenly moves up on the question word (it always bears an accent mark), then the pitch gradually goes down. Unlike Yes/No questions, the pitch does not go up at the end of the sentence. The same is true for exclamations.

    Remember that Spanish has special symbols to mark the beginning of a question or an exclamation: ¿ and ¡ They must not go at the beginning of the phrase:

    Y tu amiga, ¿viene?
    Estudiar español ¡es fantástico!
  • 3. Listen and repeat yes/no questions:
  • ¿Vienes mañana?
    ¿Vienes mañana por la noche?
    ¿Vienes mañana por la noche a mi casa?

    ¿Tienes sueño?
    ¿Tienes mucho sueño?
    ¿Tienes mucho sueño y quieres acostarte?

    ¿Estás cansada?
    ¿Hoy estás muy cansada?

    ¿Te gusta?
    ¿Te gustan las clases de español?
    ¿Te gustan las clases de español que damos con Julia?


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  • 4. Listen and repeat wh-questions:
  • ¿Dónde? ¿Cuándo? ¿A qué hora?

    ¿Dónde es la clase?
    ¿Dónde es la clase de español?
    ¿Dónde está la profesora de español?

    ¿A qué hora es la clase?
    ¿A qué hora vienes mañana?

    ¿Por qué no?
    ¿Por qué no te gusta?
    ¿Por qué no te gustan las clases de español?

    ¿Cuánta gente va a venir?
    ¿Cuánta gente va a venir mañana a la fiesta?


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  • 5. Listen and repeat these exclamations:
  • ¡Qué bien! ¡Qué mal! ¡Qué pena! ¡Qué fuerte! ¡Qué suerte!

    ¡Me alegro! ¡Me alegro mucho! ¡Me alegro mucho por ti!

    ¡Está muy bien! ¡Es fantástico! ¡Es muy divertido! ¡Es muy interesante!


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    25 09 2019 Sveto4ek91:
    Ej 2. En el audio "Ceno con mi MADRE" (en el texto, "con mi mujer")
    25 09 2019 Sveto4ek91:
    Ej 2. En el audio "Ceno con mi MADRE" (en el texto, "con mi mujer")